Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Tüketici Hakları Yönetmeliğinde Yapılan Değişiklikler

20.03.2023

@sozlesmeakademisi 


Yapılan değişikliklerden ilk göze çarpan konu, elektronik haberleşme hizmeti sunan şirketlerin tüketicileri bilgilendirmesi konusunda şirketlere bazı ek yükümlülükler getirilmiş olmasıdır. Örneğin, abonelerin, kayıtlı oldukları tarifenin kapsamı dışında kalan ücretli bir arama yapmaları hâlinde, bu arama sırasında, aramanın ücretli olduğu ve aboneye ek bir ücret yansıtacağı yönünde sesli bir bilgilendirme anonsu yapılması zorunluluğu getirilmiştir.

 

İkinci önemli değişiklik; tüketiciye yöneltilen tarife teklifleriyle ilgilidir. Tüketicilere farklı şirketler tarafından sunulan tarife/kampanya teklifleri kafa karıştırıcı olabiliyor ve tüketici, hangisinin nasıl avantajları olduğunu çoğu zaman anlamakta zorlanıyor. İşte bunun önüne geçmek amacıyla yeni Yönetmelikte, e-Devlet kapısı üzerinden farklı işletmelerin tüketiciye sundukları tarife tekliflerinin bir arada görebilmesine imkân tanınıyor.

 

Diğer bir yenilik, tüketicinin imzaladığı çok sayfalı ve anlaşılması zor uzun sözleşme metinlerinin kısa bir özetini içeren bir belge verilmesi zorunluluğunun getirilmiş olmasıdır. Özellikle, tüketicinin ödeme yükümlülükleri ve sözleşmeyi sona erdirmesi hâlinde tüketiciden talep edilebilecek ödemelere ilişkin bilgilerin, bu sözleşme özetinde yer alması gerekiyor. Yönetmelik’te, sözleşme özetinin, sözleşmeden ayrı biçimde hazırlanması ve tüketiciye elektronik ortamda gönderilmesi şart koşulmuştur. Bu özet, tüketicinin onayı olmadan değiştirilemeyecektir.

 

Abonelere zaman zaman, kısa mesaj ya da mobil uygulama üzerinden şirketler tarafından bazı teklifler iletilmekte ve onayları yine bu yolla alınmaktadır. İşte yeni düzenlemeye göre, bu tür tekliflere tüketici tarafından verilen onayların, tüketici tarafından şirketin web sitesi üzerinden toplu şekilde görülebilmesine olanak tanınması zorunludur.

 

Taahhütlü abonelikler bakımından da yine tüketicinin, verdiği taahhüdün koşullarına ilişkin özel olarak bilgilendirilmesi amacıyla, taahhüde ilişkin hususların özetini içeren bir belgenin tüketiciye verilmesi ve taahhüt süresinin en fazla 24 ay olarak sınırlandırılması yönünde bir değişiklik yapıldığını görüyoruz. Aslında, uygulamada zaten genellikle 24 aydan fazla bir taahhüt alınmadığı düşünülürse, bu kuralın tüketiciyi koruma adına önemli bir etkisinin olacağını sanmıyorum.

 

Ayrıca, Yönetmelikte yapılan değişiklikle, abonenin sözleşmeyi feshetmesi bakımından kullanabileceği yöntemler çoğaltılmış ve e-Devlet üzerinden de sözleşmenin feshedilebilmesi imkânı getirilmiştir. Tüketiciler için bu konu önemli. Çünkü fesih taleplerinin ilgili şirkete ulaştırılması ve sonuçlandırılması hususunda tüketicilere zaman zaman zorluklar yaşatılmaktadır. Artık elektronik haberleşme sektöründeki abonelik sözleşmeleri, e-Devlet üzerinden çok daha kolay şekilde sona erdirilebilecektir.

 

18.01.2022

Doç. Dr. Umut Yeniocak

Hits: 274
Paylaş